Gotlands Ridakademi

Min lilla häst och jag lyckades ta oss iväg till Gotlands Ridakademi, Ekeskogs Gård, för lektion i tisdags. Gick jätte bra att lasta hemma, han gick på utan problem. När jag nästan var framme körde jag fel ^^. Visste inte riktigt vad det skulle va för skylt ner till deras gård. Jag trodde att Ekeskogs låg på samma som det som stod på skylten där jag svängde ner. Såg ut som det på kartan, men så var det inte. Kom som tur var ett ställe som jag kunde vända på. När jag var tillbaka på vägen jag svängt av från fortsatte jag en bit till och då kom en anna grusväg, med skylten Ekeskogs Gård..

När jag parkerat gick jag bort till ridbanan, där stod lite folk och Mariana som skulle ha lektionen red sin Bardot. Blev jätte trevligt bemött av en tjej som jobbar där som sa att jag kunde hämta och binda upp Easy vid uppbindningsstockarna utanför ridbanan.

Tanken är att vi ska va fyra st i gruppen, men en kunde inte komma. Så Lina, som jobba där, var med istället. Hon hade en isabellfärgad Welsh Cob, riktig mumsbit! Tanken med fyra st är att vi ska jobba två och två, alltså två st per häst. Efter en stund byter man häst (Två hästar och fyra människor jobbar på banan, sen byter man till de två andra hästarna). Hoppas ni fattar..

Jag hjälpte Elin med hennes söta apaloosa sto. Först skulle man få hästen att slappna av och sänka huvudet med hjälp av kapsonet. När huvudet var sänkt skulle man böja hästens hals åt något håll så att kroppen fick "banan-form", efter det skulle hästen lägga viktbakåt, på bakbenen, men inte backa. Det skulle göras åt båda hållen i både kapson och sen även med hjälp av bettet.

Tyckte det var lättare med Elins sto än med Easy. Easy var inte riktigt med på noterna, han kändes lite irriterad. Kan ha att göra med att han hade bett. Fick testa ett av Mariana. Tyckte att Easy svarade okej på kapsonet, hade nog gått lite bättre om han inte stressat över bettet.

Innan jag åkte hem passade jag på att fråga Mariana lite om stegring, vad hon har för komando på Bardot. Visade hur vi gjorde och hur långt vi kommit, hon tyckte det såg bra ut.

Var inga problem att lasta när vi skulle hem heller, bara att skicka på.

Easy var snygg i kapson :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0