Isdansande häst..

..eller inte.. Jag och min kompis Madde hade tänkt ta en lugn ridtur på Bulan och Easy idag. Jag fick nätt och knappt in Easy från hagen. Så gott som hela gårdsplanen är täckt av blank is just nu.. Och Easy har inga skor som man skulle kunna brodda heller.. Vi lyckades ta oss till ett ställe så vi bara hade ca 1 m kvar till en husvägg som sen skulle kunna följa till stalldörren och slippa nästan all is. Problemet var bara att han hade hamnat så han inte ville gå framåt, ut på typ blank is, och inte hade möjlighet att gå bakåt, på blank is. Fick hjälpa till att stödja upp hans huvud med grimman. Det var så halt att båda bakhovarna glad utåt och framåt. Han var bara några dm från att sätta sig på ändan. I sin "nästan sittande" ställning såg han så olycklig ut och det såg ut som att han funderade på om han helt enkelt skulle sätta sig eller göra en sista kraftansträngning mot fast mark och riskera att drutta om kull. Han valde det senare, och han klarade sig utan att trilla om kull. Kom in under ett tak, där vi brukar ha traktorernas vagnar ibland, och där fick han stå, på fast mark, och hämta sig en liten stund. Han såg väldigt olycklig ut min lilla pärla. Men jag är så stolt över honom att han kan lyssna på mig och låta mig hjälpa honom i krissituationer, i stället för att få panik. Resten av färden mot stalldörren gick bra, lite osäker var han allt, och väldigt lycklig när han väl kom in.
Som ni kanske har räknat ut så struntade vi i ridturen. Jag tror Easy hade vägrat gått ut genom stalldörren, och jag vill inte utsätta honom för mer isdans. Det blev lite simpel trickträning i stället. Vi måste ju komma i form med det så att vi skogsmullar har något att skryta med när vi ska träffa de andra i IV-ridgruppen till häst ^^
Vi gjorde först en Bugning. Behövde bara knacka med spöet på benet och locka lite med en morot, ingen backnings hjälp och ingen hjälp att gå ner i själva bugningen behövdes, duktig som han blivigt. Sen blev det nog några spanskskritt övnings steg, gick riktigt bra faktiskt. Fast i bland har han lite för brottom. Tänkte avsluta med Yoga (hästen lyfter sitt bakben och tar en godis på insidan, ska se om jag hittar någon bra bild), en på varje sida. Första sidan gick bra, men när jag gick runt till andra (den sidan jag står på när haan ska buga ^^) så tyckte han att man kan ju buga i stället. Så medans jag stod bak vid hans rumpa gick han ner HELT själv i en jätte fin bugning. Jag vet att man egentligen inte ska berömma om de gör fel trick på komandona bara ignorera, men jag kunde inte låta bli. Är stolt över min lilla häst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0